2 Nisan 2009 Perşembe

Morrissey Etki Altında: Sinema

Moz'un son albümü Years of Refusal'da dikkatli dinleyicinin kulağına bazı film replikleri takılmıştır. You Were Good In Your Time'ın başında ve sonundaki Fransızca replikleri biraz eşelediğinizde altından kocaman bir dünya çıkıyor, Morrissey'in sinemadan etkilenişi. Julien Duvivier'in 1941 yapımı filmi Pépé le Moko'sunun sample'larını bu şarkıda kullanan Moz büyücüsü irili ufaklı yüzlerce filmi şarkılarına taşımış durumda. Morrissey'in başlıca etkilendiği filmler arasında A Taste Of Honey, Saturday Night, Sunday Morning ve The L-Shaped Room geliyor. Gelin bazılarını eşeleyebildiğimiz kadar eşeleyelim. Film arşivine eklemek isteyenler için de bir nevi kaynak olsun.

A Taste Of Honey: Shelagh Delaney'nin kitabından uyarlanan filmin yönetmeni Tony Richardson. Morrissey'in en çok okuduğu kitaplardan biri özelliğini taşıyan hikaye için Moz şöyle demiş: "There's so much buried in the past to steal from, one's resources are limitless. I'm not saying everything I write has been written before but most of the way I feel comes from the cinema. I fed myself on films like A Taste Of Honey, The L-Shaped Room."

Saturday Night, Sunday Morning: Filmin şu sözleri There's A Light That Never Goes Out'ta yakın olarak geçiyor: "Why don't you take me where it's lively and there's plenty of people", "I suppose I should keep on hoping he gets knocked down by a double-decker bus". Morrissey kendini çok etkileyen bu film için şöyle buyurmuş: "At the moment I'm completely handcuffed to 'Saturday Night Sunday Morning' which I will never ever tire of, and I find it disturbing that I can watch particular scenes for the hundred and twelfth time and I'm still caught unawares by a line which I have said repeatedly throughout the day. I can't describe the poetry that film has for me, especially that of Albert Finney in the Arthur Seaton role."

Naked: Mike Leigh'in inanılmaz filminin güzel aktrisi Katrin Cartlidge'in ölümünün ardından Morrissey Late Night, Maudlin Street'i onun anısına hediye ediyor ve şöyle diyor: "Last night I dedicated this next song to the actor Katrin Cartlidge who died on September the 7th aged 41. She made some great films: 'Breaking The Waves', 'Career Girls', 'Naked' and... wherever she is, I hope she's happy..."

Place In The Sun: George Stevens'ın 1951 yapımı filminin görüntüleri Shoplifters Of The World Unite'ın videosunda kullanılmıştır.

Man Who Came To Dinner: William Keighley'nin filmi Morrissey'in favorileri arasındaymış. Cemetry Gates'in mısralarında bu filmin repliklerine bakalım: "All those people, all those lives. Where are they now? Here was a woman like myself, a woman who once lived and loved, full of the same passions, fears, jealousies, hates (...) I want to cry."

Let's Kill Uncle: William Castle'ın filmi direkt Kill Uncle albümünün adını etkilemiş.

Eight O'Clock Walk: 1954 yapımı filmin sample'ları The Teachers Are Afraid Of The Pupils'ın sonunda duyulabilir.

Dunkirk: How Soon Is Now'ın artwork'unde filmden bazı görüntüler kullanılmış.

The Butterfly Collector: Bir başka artwork'te kullanılan film de bu. William Wyler'ın filmi What Difference Does It Make?'te kullanılmış. Bu filmin Moz mazisi bu kadarla sınırlı değil, Reel Around The Fountain'da 'Take me and mount me like a butterfly' sözleri geçerken 'I Want The One I Can't Have' de filmin başka bir repliğiymiş.

Blue: Derek Jarman'ın filminin soundtrack'i Morrissey'in Dvd'lerinden önce duyulabilir.

Angel Angel Down We Go: Robert Thom'un filminin Angel, Angel Down We Go Together'a etki ettiğini bilmem söylememe gerek var mı?

Hiç yorum yok: